למה לא מצליח לי לרדת במשקל – הגורמים למגפת ההשמנה העולמית

כשאנחנו מתמודדים עם עודף המשקל יש לנו נטייה להאשים את עצמנו. אנחנו מרגישים חסרי אונים עד כדי כך שאנחנו לא שמים לב לעובדה שעוד הרבה מאד אנשים סביבנו מתמודדים עם בעיה דומה. האשמה וחוסר האונים מפריעים לנו להשיג את המטרה שלנו ולחיות בריא. אנחנו מרגישים כל הזמן חסומים.

אבל אם זה קורה לכל כך הרבה אנשים אז אולי זה לא רק אשמתנו? אמנם אנחנו אחראים לגופנו אבל חלק גדול מהאשמה נמצא בסביבה.

זה לא רק לנו קשה לרדת במשקל. לא רק בסביבה שלנו יש אנשים בעודף משקל. הבעיה היא כלל עולמית. משרדי הבריאות הגדולים בעולם כולל ארגון הבריאות העולמי הגדירו את הבעיה כמגיפה – מגפת ההשמנה העולמית.
מגפת ההשמנה העולמית החלה לתפוס תאוצה במאה השנים האחרונות. בעשורים האחרונים הבעיה רק הולכת ומחמירה. מנתוני ארגון הבריאות העולמי עולה כי ממדי ההשמנה בעולם גדלו פי 3 מאז 1975. 39% מהמבוגרים בעולם נושאים עודף משקל נכון לשנת 2016. הנתונים מראים שממדי המגיפה אצל הילדים אפילו גדולים יותר.

איך זה יכול להיות?

מה קרה לנו?

מה הגורמים למגפת ההשמנה העולמית?

למה לא מצליח לי לרדת במשקל?

הגורמים למגפת ההשמנה

באופן כללי עודף משקל הוא תוצאה של חוסר איזון אנרגטי – הגוף שלנו מכניס יותר אנרגיה ממה שהוא מוציא.

מה גורם לכולנו לצאת מאיזון אנרגטי?

גוף האדם הוא תוצר של אלפי שנות אבולוציה. הוא בנוי כדי לשרוד באופן אופטימלי בסביבה בה הוא נוצר במשך אלפי השנים האחרונות. למעשה הגוף שלנו בנוי היטב כדי להתמודד עם אורח החיים המקובל באלפי השנים האחרונות. בתקופה הזו בני האדם חיו כציידים מלקטים. גם החקלאות המודרנית התפתחה רק במאות השנים האחרונות.

השינויים הדרמטיים שחלו באורח החיים שלנו במאה השנים האחרונות הם הגורמים המרכזיים למגיפת ההשמנה העולמית. הכוונה היא להבדלים בין אורח החיים המודרני לבין אורח החיים שלפני אלפי שנים. השינויים הללו הם:

  1. החקלאות המודרנית – החקלאות התפתחה בקצב מסחרר במאה השנים האחרונות. פעם היינו צריכים לצאת לשדה, לחרוש, לזרוע, לנקש, לצאת ולקצור עם מגל. היום הכל נעשה על ידי מכונות בכמות תעשייתית. ככה מייצרים חיטה, סוכר, תירס ועוד. הכל בכמויות גדולות, ע”י מכונות, בלי לקום מהכיסא. החיטה של היום היא זן מובחר שמאפשר הפקת יותר קמח מכל גרגיר. החיטה הופכת לזמינה, זולה, ומזינה יותר. החיטה המודרנית מכילה הרבה יותר קלוריות.
  2. תעשיית המזון – כמו החקלאות גם תעשיית המזון התפתחה בקצב מסחרר. פעם היינו צריכים לעבוד קשה מאד כדי להכין לחם. להשיג קמח, לטחון, לנפות, ללוש, להתפיח ולאפות היום פשוט קונים בסופר. הבעיה מחמירה מאד עם פיתוח המוצרים המושכים והממכרים עתירי האנרגיה. מדובר על ממתקים, מאפים ועוד מוצרים עתירי אנרגיה. תעשיית המזון מפתחת עוד ועוד מוצרים אטרקטיביים וטעימים במחירים זולים. הרוב המכריע של המוצרים הללו מכיל כמות גדולה מאד של קלוריות כי זה מה שטעים.
  3. ירידת המחיר של האוכל – התפתחות החקלאות מחד ותעשיית המזון מאידך הביאה לחסכון בעלויות. התוצאה היא שהמזון הופך יותר ויותר זול. התחרות בין חברות המזון השונות מביאה להתייעלות. התוצאה היא מוצרי מזון מושכים יותר במחירים זולים יותר.
  4. התפתחות התחבורה – עד לפני מאה שנים רוב התנועה שלנו נעשתה ברגל. במקרה הטוב אנשים שרצו להגיע ממקום למקום היו רוכבים על סוס. רק במאה השנים האחרונות התפתחו כלי הרכב והפכו לתעשייה שלמה. עם השנים מחירי הרכב ירדו, המכוניות השתכללו והיום אנחנו כמעט ולא הולכים ברגל. אמצעי התחבורה רק הולכים ומשתכללים עם פיתוח האופניים החשמליים או המטוסים. הגוף שלנו בנוי לזמנים בהם היינו צריכים ללכת או לרוץ כדי לחיות ולהתפרנס. היום אנחנו יכולים לנהל חיים שלמים, מלאים כשאנחנו הולכים פחות מאלף צעדים ביום – מהכורסה, למעלית, לאוטו, לחניון וחוזר חלילה. התוצאה של התפתחות התחבורה היא ירידה דרסטית בתנועה שלנו בשגרה וכתוצאה ירידה דרסטית בהוצאה הקלורית היומית.
  5. התפתחות הטכנולוגיה והתקשורת – במקביל להתפתחות התחבורה חלה בעשרות השנים האחרונות המהפכה התקשורתית. אנחנו כבר לא צריכים לזוז מהמקום כדי לתקשר עם מישהו. הגוף שלנו בנוי לזמנים בהם היינו צריכים ללכת לכל מקום כדי לתקשר וליצור. שפע המידע מגיע אלינו בלי שנצטרך לזוז. משלוחים והובלות מעבירים אלינו כל מה שרק נרצה. התפתחות הטכנולוגיה והתקשורת גם היא גורמת לירידה בתנועה. כתוצאה יורדת הוצאת האנרגיה היומית ואנחנו ממשיכים לעלות במשקל.
  6. שינוי מאפייני התעסוקה – המקצועות בהם אנו עוסקים היום שונים בתכלית מאלו שהיו נהוגים בעבר. הגוף שלנו בנוי לזמנים בהם היינו צריכים לצאת לשטח כדי ללקט או לצוד. המקצועות בהם אנו עוסקים היום הפכו יותר ויותר יושבניים. אנחנו לא זזים כל היום מהכסא והגוף שלנו לא בנוי לזה. התוצאה היא הפחתה משמעותית בהוצאת הקלוריות היומית. אנחנו מוציאים מעט מאד אנרגיה בשעות העבודה ולכן עולים במשקל.
  7. זמינות האוכל – האוכל נמצא בכל מקום. ממסעדות פועלים, דרך בתי קפה ועד למסעדות יוקרה. מזללות ג’אנק פוד, מכונות של חטיפים ושתיה, חנות ממתקים, חנות פיצוחים, קפיטריה. כולם מפתים, מזמינים ומבטיחים חוויות חדשות. בחלק גדול מהמקרים האוכל שזמין מחוץ לבית הוא לא בריא ועתיר קלוריות. הפיתוי והזמינות גורמים לנו לצרוך יותר קלוריות ולעלות במשקל.
  8. תרבות האוכל המודרנית – אכילה משולבת מאד בכל המנהגים החברתיים שלנו. האוכל הפך חלק מהתרבות. האוכל משמש אותנו כפרס לילדים על התנהגות או תוצאה טובה. האוכל משמש כפיצוי על אכזבה או כדי להרגיע ילד נסער. אנחנו מארגנים התכנסויות חברתיות סביב האוכל, בשמחות משפחתיות, חגים ארועים עסקיים. אוכל ומסעדות הפכו להיות סוג של בילוי חברתי. יוצאים לארוחה רומנטית או נפגשים עם חברים במסעדה. אצל חלקנו אוכל הוא סוג של תחביב כשאנחנו מכינים ארוחות בבית או תחביב של בילוי במסעדות. בכל ההזדמנויות הללו אנחנו אוכלים. לעיתים קרובות אנחנו אוכלים הרבה. אם אנחנו לא אוכלים אנחנו הופכים להיות יוצאי דופן, חושבים שאנחנו חולים, עצובים, משהו קרה לנו.
  9. עליה ברמת המתח (סטרס) היומי – החיים שלנו הפכו להיות הרבה יותר מהירים. אין לנו זמן, אנחנו מסיימים לעבוד מאוחר, ממשיכים להיות פעילים כל היום. אין לנו זמן להרגע. אנחנו ממלאים מספר תפקידים בו זמנית. אנחנו כלואים בתוך מרוץ חומרי, משכנתא, מינוס, רכב חדש, חופשה בחו”ל, חשבונות, תשלומים. מתרוצצים בין הילדים שלנו להורים. ממהדורת חדשות אחת לאסון אחר. הלחץ הזה גורם לעליה משמעותית של הורמון הסטרס קורטיזול. הוא גורם לגוף לצבור שומן ולהעדיף מזון עתיר סוכרים. התוצאה של עודף המתח היא עליה במשקל.
  10. ירידה בכמות השינה – הפרעות שינה וחוסר בשעות שינה הפכו מזמן לבעיה שכיחה. חוסר שעות שינה גורם לעליה במשקל. כשאנחנו לא ישנים מספיק אנחנו גורמים לירידה במטבוליזם, צריכה מוגברת של קלוריות, צבירה של קלוריות במאגרי השומן, עליה בתאבון ועוד. אפשר לקרוא עוד על הנושא במאמר שינה וירידה במשקל. אחת הסיבות המרכזיות לירידה בשעות השינה ואיכותה נובעת מהחשיפה המוגברת לאור. חשמל, תאורה, לדים, פלורוסנטים, טלוויזיה, סמרטפונים וכו’ כולם מקורות לאור מלאכותי שהתפתחו בעשרות השנים האחרונות. חשיפה לאור מלאכותי משבשת את הפרשת המלטונין הורמון השינה.

כל השינויים הללו מצוינים למין האנושי ופותרים הרבה בעיות אבל גורמים להשמנה.  אנחנו מאד אוהבים את כל השינויים האלה: יותר אוכל, במחיר נמוך, יותר תקשורת, יותר תחבורה, יותר אור וכו’. אבל השינויים האלה גורמים לנו להיות שמנים. צריך לשים לב שהבעיה היא כלל עולמית והתפתחה במאה השנים האחרונות. המשמעות היא שהשינויים הללו הם גורם משמעותי מאד למגיפת ההשמנה העולמית. סביר להניח שחלק גדול מהאנשים שסובלים היום מעודף משקל, לא היו סובלים מזה לפני מאה שנים. אז עכשיו אנחנו מבינים טוב יותר למה לא מצליח לי לרדת במשקל?

אני לא אשם

כמי שמלווה הרבה אנשים בתהליכי ירידה במשקל אני יודע שרובנו נוטים להרגיש אשמים בעודף המשקל שלנו. אני חלש אופי, אני לא יכול, יש לי נטייה, אני אוהב מתוקים, קשה לי ועוד. את כל אלה אני שומע מהאנשים אותם אני מלווה. אבל כנראה שהגורם המרכזי לעודף המשקל שלנו הוא לא אנחנו אלא הסביבה שלנו. כל השינויים האלה שעליהם דיברנו עד עכשיו משבשים את מערכות הגוף שבנוי לתפקד בתנאים שלפני אלפי שנים.

נכון יש אנשים שמצליחים להתמודד עם כל השינויים האלה בלי להשמין. כנראה שהסיבה היא שהגוף שלהם בנוי קצת אחרת. הגוף שלהם מגיב בצורה מתונה לכל השינויים באורח החיים המודרני. אבל הגוף שלנו לא ואנחנו רוצים להתמודד עם המצב הזה. אנחנו כאן קוראים את המאמר הזה כי עדיין לא השלמנו עם המצב. אולי אני לא אשם אבל אני עדיין רוצה לפתור את הבעיה. אני לא אשם אבל אני כן אחראי.

אני כן אחראי

ההבדל המרכזי בין אשמה לאחריות הוא הגורם. האשמה מוטלת על מי שגורם לבעיה. האחריות מוטלת על מי שאמור לפתור אותה. אני מדבר על הנושא הזה באריכות במאמר ההבדל בין אשמה לאחריות. אנחנו לא הגורם הבלעדי לעודף המשקל שלנו. אנחנו לא ממש אשמים בעודף המשקל שלנו. זה לא בגלל שאנחנו חלשים, חסרי אופי, חסרי כח רצון. אבל אנחנו כן אחראים על הבריאות שלנו.

המשמעות של האחריות על הגוף שלנו היא שאנחנו צריכים לטפל בו, לשמור עליו, לטפח אותו. אנחנו צריכים לקחת את המושכות לידיים. אנחנו צריכים להפסיק להיות קורבנות של הסביבה והקידמה. אנחנו רוצים להתחיל לשלוט במצב.

כדי להגיע לשליטה באורח החיים שלנו ולהפסיק להיות קורבנות של הסביבה אנחנו צריכים לעבור שינוי. שינוי מנטלי שיגרום לנו לחיות בריא באופן ספונטני. השינוי הזה מורכב ולרוב קשה לעבור אותו לבד. אנחנו מציעים ליווי בתהליך מובנה

הפתרון נמצא בידיים שלנו ואנחנו רק צריכים לאחוז בו. אנחנו רוצים לקחת אחריות ולמצוא את הדרך שלנו לרדת במשקל.
אנחנו רוצים לחיות בריא.

כל אחד יכול למצוא את הדרך שלו לרדת במשקל.