איך זה שלא מצליח לי לרדת במשקל

אמונות מגבילות לירידה במשקל

אמונות מגבילות עוצרות אותנו מלהגשים את הפוטנציאל שבנו.
הן חוסמות את ההתפתחות שלנו.
אמונות מגבילות מפריעות לנו להאמין בעצמנו ובמה שאנחנו יכולים לעשות ולהשיג.
אמונות מגבילות מפריעות לנו לרדת במשקל.

לכל הגורמים המנטליים הפנימיים שעוצרים אותנו מלרדת במשקל אפשר לקרוא אמונות מגבילות.

מה הן האמונות הללו?

איך הן נוצרות?

איך הן מפריעות לנו?

מה אפשר לעשות?

אמונות מגבילות לירידה במשקל

מה זה אמונות

נתחיל עם המושג אמונות. מה זו בכלל אמונה?

אמונה היא מחשבה שאנחנו רגילים לחשוב כבר הרבה זמן, ואנחנו מיחסים לה ערך של אמת ותאור של המציאות.

קיימות מספר הגדרות למילה אמונה במילון. הגדרות שאני אוהב הן:
אמונה – מצב פסיכולוגי בו אדם חש כי טענה או הנחה מסוימת היא נכונה (אמת).
אמונה – בטחון או דבקות ברעיון.
אמונה – מה שאדם חשב ומאמין שזה אמת.

האמונה היא בעצם רק סוג של מחשבה. אנחנו רואים ומפרשים את העולם דרך האמונות שלנו. האמונות יכולות להיות תאוריות, רעיונות, פרשנויות, הסברים על העולם ועל עצמנו.
אנחנו משתמשים באמונות שלנו כדי להבין טוב יותר את העולם סביבנו. האמונות שלנו עוזרות לנו להבין את החיים שלנו מהר ובקלות. האמונות שלנו גם יוצרות את הציפיות שלנו מהעולם. אנחנו לא נבחין בדברים סביבנו אם הם לא תואמים לאמונות שלנו.
האמונות שלנו עוזרות לנו להבין את העולם. ככל שהאמונות שלנו מגובשות אנחנו מרגישים בטוחים יותר. אנחנו מרגישים שאנחנו מבינים את העולם סביבנו. לכן אנחנו אוהבים להחזיק באמונות שלנו. ככל שאנחנו מתבגרים אנחנו נוטים לשמור על האמונות שלנו ללא שינוי – אנחנו מאמינים שאנחנו יודעים הכל. מצד שני תחושת הידיעה הזו שבעקבות האמונות המוצקות שלנו מאפשרות לנו להירגע, מונעות מאיתנו פחד וחרדה.
לפעמים אנחנו מבלבלים בין אמונה לעובדה. אנחנו מאמינים במשהו כל כך הרבה זמן שנראה לנו שזו אמת בלתי ניתנת לשינוי. רוב האמונות שלי לגבי עצמי הן כאלה.
האמונה מבוססת על רעיון סובייקטיבי בלבד ולרוב אין לה הוכחה במציאות.

 

ספר הטיפים במתנה

מקבלים עותק דיגיטלי של ספר הטיפים המלא, לאימייל, עכשיו.

איך נוצרות אמונות

האמונות הן לרוב רק מסקנות שאנחנו מסיקים על העולם מהיום בו אנחנו נולדים. חלקן הגדול מקורו בילדות, והן שימשו אותנו היטב כפעוטות. למדנו אותן כפעוטות מהמשפחה שלנו. חלקן מסקנות מאירועים טראומטיים, בהם הרגשות אינטנסיביים. החלטות ומסקנות ששמרו עלינו בזמן אירוע טראומטי בינקות נשארות כאמונות. גם כשאנחנו ממשיכים להתבגר אנחנו מסיקים מסקנות מהדברים שקורים לנו בחיים. בחלק מהמקרים המסקנות הללו, שמקורן בילדות, נשארות איתנו והופכות לאמונות.
האמונות שלנו מעוצבות גם על ידי מערכי אמונות משפחתיים. אלו ערכים משותפים לכל המשפחה שמלווים אותה במשך שנים. המשפחה שלנו משפיעה על הדרך בה אנחנו רואים את העולם ומתפקדים בתוכו.
אבל כשאנחנו מתבגרים האמונות הללו כבר לא מתאימות. במקרים כאלו האמונות הללו יכולות ממש להפריע לנו להתקדם. לאמונות כאלו אנחנו קוראים אמונות מגבילות. ברוב המקרים כשאני מרגיש תקוע זה בגלל אמונות כאלו ששרתו אותנו בילדות והיום הן כבר לא מתאימות.

מה זה אמונות מגבילות

אמונה מגבילה היא אותה מחשבה שעוצרת אותנו, מונעת מאיתנו להמשיך בדרך, להשיג מטרה או להגשים יעוד. אנחנו רוצים משהו והאמונה עוצרת אותנו. אנחנו שואפים להגיע ליעד מסויים אבל מחשבות שיש לנו על העולם מונעות מאיתנו להתקדם אל היעד. האמונות המגבילות מונעות מאיתנו להאמין בכל מה שאפשרי עבורנו, עוצרות בעדנו מלאפשר את כל מה שאנחנו יכולים ליצור.

אבל האמונות שלנו משפיעות עלינו גם לפני שאנחנו מתחילים לעשות. האמונות שלנו מרכיבות את הדרך בה אנחנו רואים את העולם. האמונות המגבילות לא מאפשרות לנו לראות את כל התמונה.

קצת מעורפל?

אז ניתן דוגמאות.

דוגמאות לאמונות מגבילות

יש תפקיד בעבודה שאני חולם עליו אבל אני לא מאמין שאני מספיק מוכשר. התוצאה היא שאני אפילו לא פונה לקבל את התפקיד. לפעמים זה גרוע יותר – אני אפילו לא בודק איפה יש תפקידים כאלה.

אני מאמין שאני גרוע במתמטיקה בגלל הציונים שלי בבית הספר. אני היום אדם מבוגר אבל אני לא מנסה לנהל את חשבונות הבנק שלי כי אני גרוע בזה. אני לא בודק את ההכנסות מול ההוצאות, לא מנהל השקעות, לא חוסך לזמן הפרישה ועוד. כל זה בגלל שהיו לי מורים גרועים לחשבון בבית הספר היסודי.

אני מאמין שאני לא יפה או לא אטרקטיבי. אני לא מטפח את עצמי, לא מתלבש טוב, לא מתאפרת, לא משקיעה בנראות שלי. אני מחפש בת זוג הרבה שנים ולא מעז לחשוף את עצמי להכרויות חדשות. לא יוצא לבילויים, לא נפגש ונשאר לבד.

אני מאמין שהגנים של כל המשפחה שלי גורמים לנו לעלות במשקל – עובדה כולנו שמנים. אין מה לעשות נגד הגנים. אני לא מנסה בכלל לשנות דברים. אני מתחיל דיאטה בחוסר מוטיבציה כי אי אפשר לנצח את הגנטיקה של המשפחה. אני לא רואה שכל המשפחה בעודף משקל בגלל שכל החיים שלנו סובבים סביב האוכל. למדנו מינקות שאוכל הוא הכיף בחיים. למדנו מינקות שאוכל מצטרף לכל דבר שאנחנו עושים. האמונה שהגנטיקה המשפחתית גורמת להשמנה מפריעה לי לראות את המציאות – אורח החיים והמנהגים של המשפחה הם בעצם הגורמים לעודף המשקל.

אני מאמין שאני גרוע בספורט. אני יוצא להליכה, מצטרף לחדר כושר, מתחיל משטר אימונים מתייאש מהר ומפסיק. תמיד כשאני מתחיל אני מרגיש שקשה לי וחושב שזה בגלל שאני גרוע. מאז שהמורה לספורט צעקה עלי בבית הספר היסודי אני עדיין מאמין שאני גרוע בספורט. אני לא רואה שלכולם קשה. אני לא רואה שכל מי שמתחיל לעשות ספורט חווה קושי. אני לא רואה שאם אצליח להתמיד חצי שנה אז אחרים יסתכלו עלי בקנאה.

חוויה של כשלון עסקי תגרום לחשש מלקיחת סיכונים. חוויה של בגידה באמון תגרום לחוסר אמון בזולת. חוויה של מחלה או מוגבלות פיזית תגרום לתחושה שלחוסר יכולת.

הדוגמאות הן רבות. אתם יכולים לחשוב על עוד תחומים בהם האמונות שלכם מגבילות אתכם או עוזרות לכם להשיג את מה שאתם רוצים. כן, נכון, אמונות לא חייבות להיות מגבילות. חלק מהאמונות שלנו הן אמונות מקדמות ועוזרות לנו להתקדם בחיים.

למעשה האמונות שלנו מעצבות את כל מה שקורה לנו בחיים. אנחנו רואים ומפרשים את העולם לפי מכלול האמונות שלנו. האמונות שלנו משפיעות על איך שאנחנו מרגישים. אנחנו פועלים בעולם לפי האמונות ורואים תוצאות בהתאמה.

איך האמונות מפריעות לירידה במשקל

באופן כללי יש שני סוגי אמונות שמפריעות לנו לרדת במשקל.

  • הסוג הראשון הוא אמונות ישירות שקשורות לאוכל ולגוף שלנו. בלי אוכל אני לא יכול, אני אהיה תמיד שמן, כל המשפחה שלי ככה, הגנים שלי לא טובים. קיימות הרבה אמונות כאלה והן לא קבועות אצל כולם. לכל אחד יש את מערך הרעיונות שלו בנושא.
  • הסוג השני הוא של אמונות כלליות על החיים שמשפיעות באופן עקיף על עודף המשקל שלנו. האמונות הללו מתחלקות גם למספר נושאים מובילים. למשל כל האמונות הקשורות לדימוי עצמי כמו אני חכם, יפה, מוכשר, אהוב ולהיפך. אמונות הקשורות לתחושת היכולת שלי כמו אני מצליח, מוכן לאתגרים, משיג מה שאני רוצה ולהיפך. אמונות שקשורות במיקום שליטה כמו אני הגורם המרכזי שמשפיע על מה שקורה לי או שזה הגורל, המזל, אלוקים וכד'.

ככל שאנחנו מאמינים ביותר רעיונות שמפריעים לנו לרדת במשקל ככה יהיה לנו קשה יותר להצליח במשימה.
אם אני מאמין שיש לי גנים של עודף משקל, שאוכל הוא מקור הנאה מרכזי בחיים, שאני חלש אופי וקשה לי להתמיד, אז כל ניסיונות הדיאטה שלי יגמרו במפח נפש.

כן!

הגורם המרכזי שמפריע לי לרדת במשקל הוא האמונות המגבילות שלי.

אם אני לא מאמין שאני יכול לרדת במשקל אני לא אצליח בכך בטווח הארוך.

אם יש לי אמונות מגבילות שקשורות לירידה במשקל אני לא אצליח בכך לטווח ארוך.

אז מה עושים?

 

 

איך לשנות אמונות מגבילות

השלב הראשון בדרך לשינוי האמונות הוא האיתור שלהן.

אמונות מגבילות מטבען אינן מודעות. אם הייתי יודע מהי האמונה שמגבילה אותי בדרך למטרה הייתי כבר מזמן משנה אותה. האמונה המגבילה נמצאת לרוב בתת המודע במובן שאיננו שמים לב אליה.

ברגע שהבנתי את האמונה שמגבילה אותי עשיתי חצי דרך בכיוון המיוחל. חלק מהאמונות המגבילות לחלוטין לא הגיוניות ולא מתאימות למציאות בהווה ולכן ברגע שאנחנו מודעים להן הן נראות מגוכחות או מצחיקות ומתפוגגות מאליהן. כל האמונות המגבילות האחרות ניתנות לשינוי בתהליך הדרגתי של התאמה למטרות ולאורח החיים הקיים.

לכן איתור וזיהוי האמונות המגבילות שלנו בתחום מסוים הוא המפתח להצלחה.

אני מציע כאן שלוש דרכים לדעת מהן האמונות המגבילות שלנו:

כתיבה – כשאנחנו כותבים אנחנו מאפשרים לחלק אחר במח שלנו להסתכל על הדברים. העלאת נושא על הכתב מאפשרת לנו לבחון אותו שוב כמתבונן מהצד. כתיבה של תשובות לשאלות כמו "מה מפריע לי לרדת במשקל?" יכולה לזהות עבורי את האמונות המגבילות שלי בנושא. אפשר גם להשתמש בכתיבה חופשית על הנושא ולנסות לזהות בתוכה את האמונות המגבילות שלי.
החיסרון כאן הוא שכשאני בודק את האמונות שלי הן נראות לי אמיתיות. אני מיחס להן תאור של המציאות והאמת. מלכתחילה קשה לי לראות בהן אמונות מגבילות.

רגשות – תשומת לב לרגשות השליליים שלנו יכולה להיות כלי מצוין לאיתור אמונות מגבילות. כל רגש שלילי מקורו באמונה מגבילה. רגשות כמו כעס, פחד, עצב, תסכול וכד' מסמנים לנו על אמונות מגבילות.
החיסרון כאן הוא הקושי לאתר את המחשבה המקורית שהובילה לרגש השלילי. לרוב המחשבה הזו, היא האמונה המגבילה, והיא לא מודעת.

השאלון – השאלון לאיתור אמונות מגבילות הוא כלי שפיתחתי כדי לעזור לנו לרדת במשקל. השאלון מורכב מכמאה משפטים על החיים אותם צריך לסמן בנכון או לא נכון. בשאלון עוד מספר שאלות פתוחות. השאלון בנוי למצוא את האמונות שמפריעות לנו לרדת במשקל. השאלון בנוי כדי לאתר קבוצות של אמונות מקובלות על דימוי עצמי, תחושת היכולת ומיקום שליטה. בנוסף השאלון מאתר גם אמונות ספציפיות יותר. על ידי פענוח השאלון אני מגיע למיפוי מסודר של כל האמונות המגבילות לירידה במשקל.

ספר הטיפים במתנה

מקבלים עותק דיגיטלי של ספר הטיפים המלא, לאימייל, עכשיו.

* שדה נדרש
אישור

יותר ממאה טיפים, לירידה במשקל ואורח חיים בריא, רובם מגובים במחקר מדעי וחלקם יכולים ממש לשנות את חייך.