מה עושים כשאין לי זמן לרדת במשקל

"אין לי זמן, אין לי כח, אין לי כסף הם גנבי חלומות." ברוק קסטיו

במציאות של היום, בתרבות המערבית, אפשר להאמין לכל אחד שיאמר אין לי זמן. באותה מידה כשחבר אומר לי אין לי כסף או אין לי כח, קל לי להאמין ואפילו להזדהות. לכולם אין זמן. השגרה משתלטת לנו על כל המשאבים. עבודה, משכנתא, ילדים קטנים, משפחה, חשבונות ועוד ועוד. וכשמדובר במשימה תובענית כמו ירידה במשקל לכולם זה קשה. רוב המתאמנים בירידה במשקל מציגים בשיחה הראשונית את אחת משלוש הסיבות הללו. רק אלו שכבר מגיעים עם סיבה בריאותית לירידה במשקל (כמו סכרת, לחץ דם גבוה קשיים להיכנס להריון וכד'), לא מתלוננים על חוסר זמן. הם כבר יודעים שהנושא בראש סדר העדיפויות שלהם.

אז מה עושים?

מוותרים על החלום?

יש כאן כמה אבחנות שצריך לעשות.

אין לי זמן לרדת במשקל

דחוף מול חשוב

רובנו לא מבחינים (כן גם אני) בין הדברים הדחופים לבין אלה החשובים. אנחנו עונים מיד לטלפון הנייד, מגיבים לאימיילים כל היום, משתתפים בישיבות צוות שאחרים קבעו לנו ויודעים מיד כל מה שקורה בוואטסאפ. אנחנו נענה לטלפון באמצע שיחה עם אחד הילדים, נגיב מיד לטקסט בטלפון, נבדוק מיד מה החבר שלנו פרסם בפייסבוק ועוד. אנחנו עסוקים רוב היום בכל מה שדחוף, ומגיבים למה שקורה מסביב. הבעיה היא שאנחנו לא מקדישים מספיק זמן למה שחשוב לנו. קשה לנו להתרכז במה שחשוב לנו בחיים כשאנחנו מרגישים צורך להגיב למה שדחוף.

האם אנחנו מרוכזים בעבודה, בעשיה, יצירה ואסטרטגיה או שאנחנו משתתפים בישיבות ועונים לאימיילים רוב הזמן? האם אנחנו מתרכזים במה שחשוב או מגיבים למה שלכאורה דחוף? האם אנחנו רספונסיבים או פרואקטיבים?
לכולנו יש נטייה להתבלבל בין החשוב לדחוף.

אחת הדרכים להתרכז יותר במה שחשוב היא לתכנן ולקבוע סדרי עדיפויות.

 

ספר הטיפים במתנה

מקבלים עותק דיגיטלי של ספר הטיפים המלא, לאימייל, עכשיו.

סדרי עדיפויות

מה התוצאה או המטרה החשובה ביותר לך עכשיו?

אחת הדרכים "לייצר יותר זמן" היא לקבוע סדרי עדיפויות. הרעיון הוא לקבוע מה חשוב לי יותר ומה פחות. אני רוצה להיות בפוקוס על הדברים שחשובים לי יותר מכל. אני רוצה להשקיע את הזמן שלי בדברים שחשובים לי ולא לבזבז אותו על דברים אחרים.

הדרך לעשות את זה היא ראשית לקבוע מה הם הדברים שחשוב לי לעשות יותר מכל בחיים. לוקחים דף ועט, (מותר גם במחשב) עושים רשימה ומסדרים אותה לפי סדר העדיפות. מסדרים מהחשוב יותר לזה שפחות. הרשימה לא מוכרחה להיות קבועה והיא עשויה להשתנות מידי כמה זמן. כמו כן אין זה אומר שלדבר הכי חשוב ברשימה נקדיש את הכי הרבה זמן. רוב הזמן שלנו מוקדש בד"כ לפרנסה וסידורים. אבל זה אומר שנרצה לעסוק בדבר החשוב לנו במשך שעה ביום למשל.

בתקופה בה אנחנו לומדים, בראש סדר העדיפויות שלנו נמצאים הלימודים. אז מגיע החופש וסדר העדיפויות משתנה והעבודה עולה לראש. כשמתחילים עבודה חדשה, העבודה תופסת את ראש סדרי העדיפות עד שמרגישים מחוברים. בחופשות החגים המשפחה עולה לראש סדר העדיפות ואנחנו מפנים יותר תשומת לב לבילוי משותף עם בני המשפחה.

דוגמא טובה לסדר עדיפויות דינמי היא כשנולד ילד חדש ואז הטיפול בילד עולה לראש סדר העדיפויות. זה לא אומר שמפסיקים לעבוד או לצאת לבלות מידי פעם, אבל רוב הפוקוס עובר לגידול הילד. למשך שלושה חודשים האישה בד"כ מפסיקה לעבוד. הילד גדל מעט, ישן יותר בלילה, מתחיל ללכת לגן, הטיפול בו הופך פחות אינטנסיבי וסדרי העדיפויות משתנים בחזרה.

כך גם כשמדובר בבריאות וירידה במשקל. מחליטים שזה הזמן לשנות סדרי עדיפויות ולשים פוקוס על הבריאות, אורח החיים, התזונה והמשקל. לוקחים פרק זמן מסוים, שבו מתמודדים עם הנושא ומקדישים לו את כל תשומת הלב הנדרשת. בסוף פרק הזמן הזה רוב הדברים הופכים לשגרתיים ודורשים הרבה פחות תשומת לב. כבר ירדנו במשקל, למדנו מה עובד אצלנו, צריך רק לשמור.

האבחנה בין צריך לרוצה

כשקובעים את סדרי העדיפות צריך להבדיל בין הדברים אותם אנחנו רוצים לעשות, והם חשובים לנו, לבין אלו אותם אנחנו מרגישים שאנחנו צריכים לעשות. שימו לב שבפועל אנחנו לא צריכים לעשות שום דבר. אנחנו לא צריכים או חייבים לעבוד, אלא אנחנו בוחרים לצאת לעבודה כדי שנוכל להתקיים ולהתקדם בכבוד. אנחנו לא חייבים לטפל בילדים, אלא אנחנו בוחרים לעשות זאת במקום לקחת עזרה. אני בוחר לטפל בילדים שלי, כי אני מרגיש שאני אעשה את העבודה טוב יותר מכל אחד אחר ואני אוהב לעשות את זה. באותה מידה אנחנו רוצים לחיות בריא יותר ולרדת במשקל, זה חשוב לנו וזו הבחירה שלנו. נקדיש לזה את הזמן ותשומת הלב הנדרשים עד שהחיים הבריאים יהפכו לדבר שבשגרה לנו ולבני משפחתנו.

כשהחלטנו מה הדברים שבראש סדר העדיפויות שלנואפשר להתחיל לפרט אותם במשימות קטנות ויומיות. את המשימות אפשר להכניס ליומן ולעקוב אחרי ההתקדמות שלנו. כשמגיעים למצב מתקדם כזה מגלים לפתע שנולד לנו זמן. פתאאום הדברים כבר לא דורשים מאמץ מנטלי ומסתדרים יחסית בקלות. אנחנו שמים לב שאמנם אנחנו משקיעים בפועל יותר זמן אבל אנחנו לא מרגישים עייפים. אנחנו עסוקים בחלק גדול יותר משעות היום אבל אנחנו מסיימים את היום מסופקים ולא מותשים.

האם אני חי את החיים שאני רוצה?

האם באמת אנחנו שמים לב מספיק לדברים החשובים לנו או שאנחנו עסוקים רוב היום בלהגיב.

יש סדרת שאלות שנוכל לשאול את עצמנו כדי להבהיר את סדרי העדיפויות שלנו:

  1. מה הייתי משנה בסדרי העדיפויות שלי אם ידעתי שנשארו לי רק עוד 5 שנים לחיות?
  2. ומה היה משתנה אם היו רק עוד שישה חודשים?
  3. כשאגיע לגיל מאה ואשב בנחת במרפסת, מה יהיה הדבר שאצטער שלא עשיתי היום?
  4. האם אני רוצה לשנות משהו היום?

האבחנות האלה מאפשרות לנו להגיע למצב בו נרגיש שאנחנו הבוס של החיים שלנו. לטוב ולרע אנחנו מחליטים. אנחנו משפיעים, מתקדמים ומתפתחים. אנחנו גם טועים ומתאכזבים. אבל זה שייך לנו ואנחנו האחראים. אנחנו כבר לא סתם נסחפים עם הזרם.

אז רישמו את 5 הדברים שחשובים לכם עכשיו. בידקו אם אתם מקדישים להם תשומת לב. נהלו יומן בו רשום כמות הזמן המוקדשת למה שחשוב לכם. בידקו שאתם עומדים ביעד. עשו שינויים מתאימים והפכו אחראים למה שקורה. אם החלטת שהבריאות והירידה במשקל הם בראש סדר העדיפויות שלך אולי תבחר להצטרף לאחת התוכניות שלנו?

* שדה נדרש
אישור

יותר ממאה טיפים, לירידה במשקל ואורח חיים בריא, רובם מגובים במחקר מדעי וחלקם יכולים ממש לשנות את חייך.