מחשבון אחוזי שומן

 

מומלץ לקרוא את ההסברים לפני המעבר למחשבון שבתחתית העמוד

איך לעשות חישוב של אחוזי השומן בגוף שלי

הנתונים הנדרשים בכדי לחשב את אחוזי השומן בגוף הם המשקל בק"ג, הגובה בס"מ, היקף המותניים בס"מ והיקף הצוואר בס"מ.

 

למה צריך מחשבון אחוזי שומן

מחשבון אחוזי שומן בדף זה נועד לעזור לך לבצע מדידת אחוזי השומן בגוף שלך בדיוק ובקלות יחסית, לעשות בדיקת אחוזי שומן מיידית. אחוזי השומן בגוף הם בעצם המדד המדויק ביותר לסיכון הבריאותי במבנה הגוף שלנו. אנחנו עולים על המשקל, או מחשבים BMI כדי לדעת כמה שומן הוספנו. בעצם אנחנו מנסים לדעת כמה השתנו אחוזי השומן בגוף שלנו. אבל המשקל לבדו מטעה כמו במקרה שהמשקל שלנו עולה בעקבות אימונים בחדר הכושר וגידול במסת שריר. במקרה כזה זו עליה מבורכת במשקל.
מה שמרתיע אותנו בעליה במשקל הוא עליה בכמות היחסית של השומן בגוף שלנו או במילים אחרות עליה באחוזי השומן. ככל שאחוזי השומן בגוף גבוהים ככה אנחנו חשופים לסיכונים הבריאותיים של עודף המשקל. בעצם אחוזי השומן בגוף אומרים לנו ממה מורכב המשקל שלנו.
למעשה זהו הערך המעניין ביותר אבל איך מודדים אותו?

שיטות למדידת אחוזי שומן

קיימות מספר שיטות למדידת אחוזי השומן:

  1. מדידת היקפים – מדידת היקף איברים שונים נותנת הערכה לאחוזי השומן הכוללים בגוף. מודדים את ההיקף בנקודות מדויקות בגוף, מכניסים את התוצאות לנוסחה ומקבלים את אחוזי השומן בגוף כתוצאה.
    מחשבון אחוזי השומן שלנו, שנמצא בתחתית הדף משתמש בשיטה זו.
    קיימות מספר נוסחאות לחישוב בעלות רמת דיוק משתנה. הנוסחה בה אנו משתמשים פותחה ע"י חוקרים ישראלים ונמצאה בסטייה של עד 5% מהתוצאה של שיטות מדידה מדויקות יותר.
    שיטה זו היא הקלה, הזולה והנוחה ביותר לשימוש, פשוט מודדים היקפים ומציבים את התוצאות במחשבון אחוזי השומן שלנו.
    השיטה נפוצה ומקובלת במוסדות שונים בארץ ובעולם.
  2. מדידת קפלי עור בעזרת קליפר – אחת השיטות הוותיקות והיעילות ביותר לחישוב אחוזי שומן היא מדידת קפלי עור על ידי מכשיר הקליפר לדוגמה כאן בתמונה. המכשיר מודד את עובי קפל העור ולמעשה מודד את כמות השומן שמתחת לעור.
    מודדים את הקפלים במספר מקומות שונים בגוף כמו מותניים ירכיים, זרוע ועוד, תלוי בשיטת המדידה. כאן אפשר לראות סרטון לדוגמה של מדידה ב – 7 מקומות שונים. משתמשים בתוצאות לקבלת הערכה של אחוזי השומן בגוף תוך שימוש בנוסחה ייחודית.
    השיטה הזו היא זולה, פשוטה ונוחה. מצד שני האדם שמודד נדרש למיומנות. המיומנות תקבע גם את רמת הדיוק של התוצאה.
    השיטה עשויה לתת תוצאות בסטייה של 3-5%.
  3. משקל אלקטרוסטטי – חלק ממכשירי המשקל הביתיים מצוידים ברכיב אלקטרוסטטי למדידת אחוזי השומן בגוף. הרכיב משתמש בטכנולוגית BIA (bioelectrical impedance analysis) . הטכנולוגיה משתמשת במדידת התנגדות הגוף לזרם חשמלי ומחשבת את אחוזי השומן בגוף. המכשיר מעביר זרם חשמלי בלתי מורגש מרגל אחת אל הרגל השנייה ומודד את התנגדות הגוף. לתאי השומן בגוף התנגדות גבוהה לזרם החשמלי כך שככל שיש יותר שומן בגוף פחות זרם יעבור.משקל אלקטרוסטטי לחישוב אחוזי שומן
    המכשיר אינו יקר אך הרמת הדיוק שלו נמוכה תלוי בסוג ואיכות המכשיר. הסיבה היא כנראה גורמים נוספים אותם לוקח המכשיר בחשבון.
  4. שקילה הידרוסטטית – בשיטה זו מודדים את משקל הגוף כשכל הגוף שקוע בתוך המים. הגוף קל יותר בתוך המים וככל שיש בו יותר שומן כך הוא קל יותר. נפח הגוף נמדד לפי השינוי בגובה המים. משקל הגוף בתוך המים והנפח שלו משקפים את הרכבו. את התוצאה משווים גם למשקל הגוף הרגיל ומסיקים את הצפיפות ומכאן מהם אחוזי השומן בגוף.
    שיטה זו נחשבת למדויקת ביותר אבל היא מורכבת לביצוע בגלל הציוד הנדרש. כמו כן בשיטה זו הנבדק נדרש לטבול את כל הגוף במים ללא אויר בראות וזו משימה לא פשוטה לכל אחד. בקישור הבא אפשר לראות סרטון בו מבצעים מדידה הידרוסטטית.
  5. מדידה בשיטת DXA – שיטת DXA (נקראת גם DEXA) היא קיצור של Dual-energy X-ray absorptiometry. השיטה משתמשת בקרינת רנטגן קלה ונועדה במקור למדידת צפיפות העצם. הנבדק שוכב כשהמצלמה עוברת מעליו וסורקת את כל הגוף. המכשיר נותן פלט עם תמונה של הרכב הגוף. בין היתר המכשיר מספק מדידה מדויקת של כמות השומנים בגוף.
    השיטה מספקת אומדן מדויק של אחוזי השומן בגוף בנוסף לפרטים נוספים על הרכב הגוף. השימוש הוא נוח ופשוט עבור הנבדק. החיסרון בשיטה הוא שהמכשיר יקר ואינו זמין למשתמש בשיגרה.
  6. מדידת BOD POD – לצורך המדידה מתיישב הנבדק במכשיר דמוי ביצה, אטום לאוויר, לבוש במינימום בגדים. המכשיר משתמש בלחץ אויר בכדי למדוד את נפח הגוף של הנבדק. הטכנולוגיה לפיה פועל המכשיר נקראת air displacement plethysmography (ADP). היחסים בין נפח הגוף, לחץ האוויר והמשקל של הנבדק מאפשרים להסיק את הרכב הגוף ומכאן את אחוזי השומן. מכשיר ה – BOD POD בעצם משתמש באוויר במקום במים כפי שתיארנו בשקילה ההידרוסטטית בסעיף 4.
    מדידה במכשיר BOD POD זו בעצם שיטה פשוטה וקלה לנבדק ללא צורך לטבול במים. השיטה נחשבת  למדויקת למדי. מצד שני קשה למצוא מכשירים כאלה והבדיקה עשויה להיות יקרה.

קיימות שיטות נוספות למדידה או אומדן של אחוזי השומן בגוף אך הן דומות לשיטות שתוארו כאן או מתבססות עליהן. מחשבון אחוזי שומן שלנו הוא בעצם השיטה הנוחה והמדוייקת ביותר ביחס להשקעה. השימוש בו קל זול ונוח והוא יחסית מדוייק.

למה למדוד אחוזי שומן זה כל כך חשוב?

מדידה של אחוזי שומן היא בעצם החלק החשוב בכל תהליכי ירידה במשקל. היא הרלוונטית ביותר לצורך הערכת הסיכון הבריאותי שיש במבנה הגוף שלנו, רלוונטית יותר מכל שאר המדדים בהם אנו משתמשים. היא המראה את רמת החיטוב אליה הגענו ומסמנת במדויק את ההתקדמות שלנו בתהליך. אנחנו רוצים לדעת מה כמות השומן שיש לנו בגוף במדויק ככל האפשר כדי לאמוד את ההתקדמות שלנו לעבר המטרה אותה הצבנו. אנחנו מתמחים בתהליכי ירידה במשקל ונשמח לעזור לך באחת התוכניות שלנו. אנשמח לעזור לך לדייק ולהתייעל, לא לבזבז זמן בעוד דיאטת יויו.

הבחירה באחת השיטות המתוארות כאן תלויה בכמה גורמים. מה מטרת המדידה, עד כמה חשוב לי הדיוק שלה, באיזו תדירות אני מעוניין למדוד, עד כמה חשובה לי מדידה בבית, מה המשקל של מחיר המדידה ועוד.

מחשבון אחוזי השומן שלנו מספק אפשרות מדידה מידית, בכל מקום, ובחינם. ככל שנקפיד לקחת מידות מדויקות יותר בסרט המדידה כך תעלה רמת הדיוק של המדידה.

הנתונים הנדרשים בכדי לחשב את אחוזי השומן בגוף הם המשקל בק"ג, הגובה בס"מ, היקף המותניים בס"מ והיקף הצוואר בס"מ.

 

 

* שדה נדרש
אישור

יותר ממאה טיפים, לירידה במשקל ואורח חיים בריא, רובם מגובים במחקר מדעי וחלקם יכולים ממש לשנות את חייך.