האזורים הכחולים בעולם

איך לחיות עד 100 כ – 20.

מה זה האזורים הכחולים בעולם?

אני זוכר את הפעם הראשונה בה שמעתי את הרעיון הזה:

"לחיות עד 100 כ – 20"

המורה שלי בבית הספר היסודי חגגה יום הולדת ואיחלנו לה עד 120. בתגובה היא אמרה שהיא לא כל כך רוצה להגיע לגיל 120 אבל היא כן הייתה רוצה לחיות עד גיל 100 ולהיות בריאה וצלולה כמו בגיל 20. היא אמרה לנו "עד מאה כעשרים".
הרעיון הזה מצא חן בעיני כבר כילד ומסתבר שלא רק בעיני.

 

איך כולנו יכולים להשיג אריכות ימים בבריאות טובה?

אז בהתחלה חשבו שזה עניין של גנטיקה.
צריך לדעת להיוולד נכון.
אבל כבר הרבה שנים ידוע על מחקר ותיק ומבוסס שנקרא "מחקר התאומים הדניים". זה מחקר שנערך במשך שנים רבות על זוגות תאומים בדנמרק. מסקנות המחקר העיקריות היו שהגנטיקה קובעת רק כ – 20% מתוחלת החיים. אורח החיים, הסביבה, ההתנהגות וכד' קובעים את שאר 80 האחוזים.

כבר הרבה שנים ידוע שיש בעולם כמה מקומות מיוחדים בהם אנשים חיים עד מאה כעשרים. מקומות בהם הרבה אנשים, גברים ונשים, עוברים את גיל מאה בבריאות וחיוניות מלאה. רוב האנשים שגרים במקומות האלה חיים הרבה יותר שנים – תוחלת חיים גבוהה. במקומות האלה כמעט ואין מחלות כרוניות מהסוג שנפוץ בעולם המערבי (כמו סכרת, לחץ דם, כולסטרול ועוד). אבל מה שמרתק ומעניין יותר היא עובדת היותם פעילים וחיוניים עד יומם האחרון.

המושג אזורים כחולים נולד על ידי שני מדענים פס ופוליין (Poulain, Pes).  הם חיפשו את האזורים בהם תוחלת החיים הגבוהה ביותר בעולם וסימנו אותם בעט כחול (מקור השם האזורים הכחולים). הרעיון הזה סיקרן גם עיתונאי, חוקר, הרפתקן, אמריקאי בשם דן ביוטנר. דן ביוטנר בשיתוף עם נשיונל ג'יאוגרפיק, ומדענים שונים נוספים, החליט לצאת ולחקור את הנושא לעומק. הוא החליט לצאת למסע במספר מקומות בעולם שהתפרסמו בשם האזורים הכחולים. אלו מקומות בהם אנשים חיים יותר שנים באופן משמעותי. מקומות שהתפרסמו במחקרים דמוגרפיים. מקומות בהם חיים יותר אנשים מעל גיל 100. המטרה הייתה לשים לב לתוחלת החיים (ממוצע שנות חיים) אבל ובעיקר לאיכות החיים של האנשים המבוגרים.

ספר הטיפים במתנה

מקבלים עותק דיגיטלי של ספר הטיפים המלא, לאימייל, עכשיו.

המקומות שנמצאו מתאימים במחקרים הם:

  1. סרדיניה – שני אזורים גבוהים באי הגדול בדרום איטליה. בעיקר מספר כפרים באי. אזור הררי באי סרדיניה מכיל את הריכוז הגבוה בעולם של אנשים מעל גיל 100. האנשים באזור כמעט ואינם חולים במחלות הכרוניות הנפוצות. נוהגים לאכול מזון טבעי ולא מעובד.
  2. אוקינאווה – אי גדול בדרום יפן. האי ידוע כמשכנן של הרבה מהנשים המבוגרות בעולם. לאנשי אוקינאווה מאכלים מיוחדים לאזור.
  3. ניקויה – חצי אי בקוסטה ריקה (Nicoya Peninsula). האזור ידוע כבעל שעור מקרי מוות בגיל הביניים, הנמוך ביותר. גם כאן ריכוז גבוה של גברים מעל גיל 100. הסוד כאן הוא כנראה קשרי קהילה חזקים ומנהג של פעילות גופנית מתונה.
  4. איקריה – אי יווני בים האיגאי (Icaria). איקריה קרובה לישראל. באיקריה אחוז גבוה של אנשים בריאים בגיל מבוגר. באיקריה כמעט ואין סימנים לדימנציה או אלדסהיימר. המזון המקובל הוא מתוצרת מקומית, בעיקר צמחי, בדומה לדיאטה הים תיכונית.
  5. לומה לינדה – עיר בקליפוניה ארה"ב. בעיר ריכוז גבוה של תושבים השייכים לכנסייה האדוונטיסטית. חלק מתושבי העיר חיים בממוצע 10 שנים בריאות יותר מהממוצע בארה"ב. הכנסיה המיוחדת הזו מאמינה בדיאטה מימי התנ"ך, שמבוססת ברובה על מזון צמחי.

 

אז מצאנו שבאזורים הכחולים אנשים מצליחים לחיות עד מאה כעשרים. יופי!
מה הלאה?
החוקרים אספו מידע על אורח החיים באזורים הכחולים. המטרה הייתה למצוא מכנה משותף.

לברר :

האם יש משהו משותף לאנשים שחיים באזורים הללו?

האם יש משהו שיעזור לנו לחיות עד 100 כ – 20?

ואמנם אחרי מחקר של שנים, מצאו החוקרים בראשות דן ביוטנר, תשעה מאפיינים משותפים לאזורים הללו. בואו נראה מהם:

  1. תנועה טבעית – האנשים שחיים הכי הרבה שנים לא עושים ספורט אבל עושים הרבה פעילות גופנית. באופן מפתיע הם ממש לא הולכים לחדר כושר או רצים מרתונים. באזורים הכחולים בעולם אנשים חיים בעולם של תנועה. אורח החיים מחייב תנועה שגרתית במשך כל היום. פעילות גופנית מתונה. לרוב הם גרים במקומות הרריים, בהם לא משתמשים באמצעי תחבורה ממונעים. הם עובדים בגינה, במטבח ולרוב אין להם כלי עבודה ממונעים.
    פעילות גופנית ותנועה הם חלק מהשגרה היומית. האנשים לא מתכוונים לעשות ספורט אלא מתנועעים כחלק מהחיים.
  2. תַּכְלִית – באזורים הכחולים בעולם אנשים מכירים טוב את תכלית חייהם. הסיבה, המטרה, היעד. באוקינאווה היפנים קוראים לזה איקיגאי (Ikigai). בניקויה אומרים פלאן דה וידה (plan de vida). המושגים האלה מתפרשים הרבה פעמים כ – "הסיבה בגללה אני קם בבוקר". החוקרים אומרים שההבנה מה תכלית החיים מוסיפה לאדם בממוצע עוד שבע שנות חיים.
  3. אתנחתא – בכל מקום בעולם אנשים נחשפים למתח נפשי, סטרס. זה קורה גם באזורים הכחולים. חלק קבוע בשגרה היומית של החיים באזורים האלה היא האתנחתא. פרק זמן קבוע בכל יום, בו מורידים הילוך, נרגעים, מורידים את רמת הסטרס. סטרס (או מתח נפשי) ידוע כגורם משמעותי להרבה מחלות כרוניות נפוצות.
    באזורים הכחולים נהוג בכל יום להוריד את הסטרס. חלק מהשגרה היומית המקובלת כולל פעילות מרגיעה. תפילה, טיול, מפגש חברים, שנ"צ, ועוד.
  4. חוק 80% – חוק בן אלפי שנים באוקינאווה אומר שאוכלים עד שהקיבה מגיעה ל – 80% קיבולת. לא מפריזים באכילה. התייחסות נכונה לאוכל עושה את ההבדל בין עליה לירידה במשקל. בין ניצול האוכל לטובתנו, לבין פגיעה בבריאות. המנהג באזורים הכחולים הוא לאכול ארוחה קטנה בשעות הערב המוקדמות ולא לאכול שוב עד הבוקר. במילים אחרות אפשר להתייחס לזה גם כמו שאנחנו אוהבים לומר "אכילה מודעת".
  5. מזון ממקור צמחי – רוב התזונה באזורים הכחולים מקורה בצומח. לא, האנשים אינם צימחוניים, אבל הם אוכלים מעט מאד בשר. שעועית מסוגים שונים, עדשים, סויה ועוד קיטניות הם מרכיב מרכזי בתזונה של האזורים הכחולים. גם גודל המנה אינו גדול.
  6. יין – בכל האזורים הכחולים נהוג לשתות משקה אלכוהולי כמו יין בכמות מתונה כמעט מידי יום (פרט לקהילת האדוונטיסטים בלומה לינדה). שתייה של יין מידי יום ידועה במחקרים מדעיים כמיטיבה עם הבריאות. הכוונה היא לכוסית אחת או שתיים, לקראת סוף היום, ביחד עם חברים או עם האוכל.
  7. שייכות – חיי קהילה. רוב האנשים באזורים הכחולים חיים בקהילה עם בסיס דתי. הכוונה היא למנהגים ומסורת של חיים יחד על בסיס אמונה משותפת. סוג האמונה לא משנה. מחקרים מראם שהשתתפות בטקסים דתיים ארבע פעמים בחודש מאריכים את תוחלת החיים ב 4-14 שנים.
  8. משפחה – ערך המשפחה באזורים הכחולים כולם, הוא ערך עליון. המשפחה קודמת לכל. המחויבות לבן הזוג היא לכל החיים. בני המשפחה המבוגרים נשארים בבית או בקרבת מקום עד סוף חייהם. ההורים משקיעים בילדיהם הרבה זמן ואהבה.
  9. אורח חיים בריא בקהילה – באזורים הכחולים בעולם נהוג לחיות בריא. המנהגים כמו עישון, אכילת יתר, בדידות, מתח נפשי וכד' לא נהוגים באזורים האלה. החיים הנורמטיביים הם בריאים יותר מאשר במקומות אחרים בעולם.

 

אז נשאלת השאלה האם זה המתכון הסודי לחיים עד 100 כ – 20 ?

האם תשעת המרכיבים הללו הם הנוסחה שאנחנו מחפשים?

אני מאמין שלאו דווקא.

עם השנים אנחנו לומדים יותר דברים על אריכות ימים ובריאות לאורך שנים. אנחנו לומדים מה כדאי לעשות ואיך נכון לחיות.
אנחנו צריכים לזכור שבאזורים הכחולים בעולם אף אחד לא מנסה לחיות הרבה שנים ולא מאלץ את עצמו למנהגים הללו. לא חיים שם לפי מתכון. לא מתכוונים לדיאטה. לא מנסים להשיג מטרה. ככה הם חיים כבר שנים רבות. זו המסורת שלהם והיא מוצלחת.

למרות כל זאת אפשר ללמוד כאן לא מעט דברים ולהשתדל לאמץ לעצמנו עקרונות חדשים שנוח לנו ליישם. עובדה שאפשר לשנות ממש את תוחלת החיים שלנו, ואולי חשוב יותר את איכות החיים. ככה זה עובד באזורים הכחולים בעולם, אז אולי גם אצלנו.

* שדה נדרש
אישור

יותר ממאה טיפים, לירידה במשקל ואורח חיים בריא, רובם מגובים במחקר מדעי וחלקם יכולים ממש לשנות את חייך.