למה כח הרצון שלנו לעולם לא מספיק כדי לרזות?

כמה פעמים החלטת שממחר מתחילים להתאמן?
כמה פעמים התחלת לעשות דיאטה ובסוף לא הצלחת להתמיד?
משהו קורה לנו בדרך, שמפריע לנו כל פעם מחדש להתמיד ולהשיג את המטרות שלנו.
אנחנו מציבים מטרה, מקבלים החלטה, מתחילים ליישם ובאיזשהו מקום בדרך אנחנו נעצרים. ברוב המקרים אנחנו מאבדים חלק גדול מההישגים שכן הצלחנו לצבור בדרך. יתרה מזאת אנחנו מסיימים את התהליך עם מסקנות לעתיד כמו אני לא מסוגל, לא טוב, עצלן חסר אופי וכד'.

כח הרצון לא מספיק לירידה במשקל

ספר הטיפים במתנה

מקבלים עותק דיגיטלי של ספר הטיפים המלא, לאימייל, עכשיו.

כמה פעמים החלטת:

הקיץ הבא אני מורידה 10 ק"ג ונכנסת בכיף לביקיני שלי. אני מתחילה דיאטה חדשה ומבטיחה, לפעמים משלמת הרבה כסף, מתאמצת, סובלת, נאבקת ומשקיעה הרבה כח רצון. אחרי חודשיים מגיע האביב 5 ק"ג פחות, הביקיני עדיין קטן, אין זמן, אין כח, הילדים, הבעל ונשברים. לא רק נשברים אלא יוצאים עם רגשות אשם ומסקנות לחיים כמו אני חלשה, אין לי אופי או הדיאטה לא שווה וכו'.
אני מחליט להתחיל לעשות כושר. בדיקות הדם שלי לא מעודדות ואשתי כבר צובטת לי בכרס. אני נרשם למכון כושר לכל השנה ומחליט שאני מתחיל להתאמן שלוש פעמים בשבוע לפני העבודה. קם בבוקר, מתאמן, מתקלח, הולך לעבודה, שבוע ועוד אחד… מבסוט. אז מתחיל שבוע קשה של לחץ בעבודה, חוזר מאוחר, קשה להתעורר בבוקר. בסוף אני מוצא את עצמי חודשיים אחרי מנסה להוציא החזר כספי על המנוי שעשיתי.
מי שלא קרה לו משהו דומה שיקום.

הבעיה מתחילה בכך שאנחנו מסתמכים על כח הרצון בלבד. ככל שנהיה חזקים כח הרצון הוא לא אינסופי. מגיעה תקופה שבה צריך להשתמש בכח הרצון גם לדברים אחרים, חשובים או דחופים יותר. בשלב הזה אנחנו נשברים.

אז מה עושים?

כח הרצון שלנו לא מספיק לירידה במשקל

זה הזמן להתחיל להכיר את המודל שלפיו אנחנו עובדים. המודל הזה מתאר את הדרך בה העולם שלנו פועל. לפי המודל הרגשות שלנו משפיעים על המעשים והמעשים קובעים את התוצאות.
רגשות —-> מעשים —–> תוצאות
המוטיבציה המרכזית שלנו בקבלת ההחלטה לשפר את אורח החיים או להתחיל דיאטה, היא להרגיש טוב יותר – רגשות. אני מחליטה את ההחלטה לעשות כושר או לרדת במשקל כדי להיות יותר בריאה, להראות יותר טוב ובעיקר כדי להרגיש טוב יותר עם עצמי. כמעט כל המעשים שלנו מונעים מהרצון להרגיש טוב יותר.

אנחנו קובעים מטרה שהיא התוצאה אותה אנחנו רוצים להשיג. את המטרה אנחנו נשיג באמצעות המעשים. אנחנו מתכננים מה נעשה כדי להשיג את המטרה. לדוגמא:

המעשים: דיאטה ——-> התוצאות: ירידה במשקל.
המעשים: הליכה לחדר כושר ——–> התוצאות: כושר ובריאות.
כדי להתמיד במעשים אנחנו משתמשים בכח רצון. אבל הרגשות הם שמשפיעים על המעשים. מה שמניע את ההתמדה במעשים שלנו (המוטיבציה) הם הרגשות. אבל מלכתחילה אנחנו החלטנו שעושים מעשה כדי לשפר את הרגשות. אז אם אנחנו לא מרגישים כל כך טוב ורוצים לשפר את ההרגשה במעשים, אבל המעשים מושפעים מהרגשות אז אנחנו בבעית מוטיבציה. את המוטיבציה אנחנו מתדלקים בכח הרצון. אבל ברגע שצריך כח רצון גם לדברים אחרים אז נגמרת המוטיבציה.
קצת מבלבל?

אז שוב:

רגשות —-> מעשים —–> תוצאות
במקרה שלנו הרגשות הם למשל: גוף כבד, חוסר אונים, בריאות רופפת ועוד. המעשים הם כושר או דיאטה. התוצאות הן ירידה במשקל, כושר גופני, שיפור במצב הרוח, שיפור מדדי בדיקת הדם ועוד.
אנחנו מציבים לעצמנו מטרה (שהיא התוצאות) ומחליטים מה המעשים שיובילו אותנו אליה. המטרה(תוצאות): רוצים לרזות, המעשים: עושים דיאטה. המטרה(תוצאות): רוצים לחזור לכושר, המעשים: מתחילים להתאמן.
הרגשות שלנו הם שמשפיעים על המעשים ואנחנו עדיין מרגישים כבדים, מסורבלים, לא יכולים וכד'. כדי להשפיע על המעשים שלנו למרות הרגשות השליליים הללו אנחנו משתמשים בכח הרצון. הרגשות שלנו בדרך כלל שליליים והם שהביאו אותנו למצב בו אנו נמצאים עכשיו, בו אנחנו לא עושים מעשים כלומר לא מתאמנים או אוכלים לא בריא. כדי לשנות את המצב אנחנו משתמשים בכח הרצון כדי להשפיע על המעשים. המצב הוא שהרגשות משפיעים עלינו שלא לעשות וכח הרצון משפיע עלינו כן לעשות. זה המצב בו אנחנו נמצאים כשמקבלים החלטה להתחיל בדיאטה. זהו סוג של משיכת חבל. הרגשות מושכים לצד אחד וכח הרצון מושך לצד שני. בהתחלה תמיד כח הרצון מנצח אבל בהמשך הדרך, במוקדם או במאוחר, כח הרצון נחלש ואנחנו מפסיקים.

סדנת הסוויץ' בראש

מאמונות מגבילות למחשבות מקדמות
לפרטים נוספים

כדי לצאת מהמעגל הזה ולא להיות תלויים בכח הרצון בלבד, אנחנו צריכים לעבוד במקביל גם על הרגשות. אנחנו נתחיל את התהליך עם כח רצון ואז במקביל נעבוד על הרגשות שלנו כדי שיעזרו לנו לעבור את התהליך בכיף ולהתמיד בו. צריך ללמוד איך להשפיע על הרגשות שלנו. שינוי הרגשות יביא אותם לתמוך בדיאטה במקום לעצור אותה.

אם הרגשתי כבדה, לא בריאה, חסרת אונים והחלטתי לרזות. התחלתי בדיאטה וקשה לי להתמיד בדיאטה. אני משתמשת בכח הרצון שלי כדי להחזיק מעמד אבל עדיין אני מרגישה חסרת חיים. צריך לשנות את התחושה הזו כי ברגע שנסיים את הדיאטה נרצה לחזור לחיים, נאכל שוב ונעלה בחזרה במשקל. אם נצליח לשנות את התחושה הזו נעלה על גל של בריאות ומשקל נמוך שיחזיק מעמד לתמיד.
במאמרים הבאים נדבר על הגורם המרכזי ואולי הבלעדי לרגשות שלנו ואיך אפשר לשפר אותם. איך לשנות את הרגשות שלנו כך שלא נהיה תלויים בכח הרצון בלבד.
לסיכום, כדי להצליח בדיאטה או בשינוי אורח החיים, לא מספיק להשתמש בכח הרצון בלבד. אנחנו רוצים להצליח לשנות את הרגשות והתחושות שלנו. שינוי הרגשות מכאלו שמפריעים לתהליך שלנו לכאלה שתומכים בו יהפכו את הדרך לקלה, מהנה ומהירה יותר.

ספר הטיפים במתנה

מקבלים עותק דיגיטלי של ספר הטיפים המלא, לאימייל, עכשיו.

* שדה נדרש
אישור

יותר ממאה טיפים, לירידה במשקל ואורח חיים בריא, רובם מגובים במחקר מדעי וחלקם יכולים ממש לשנות את חייך.