משחקי הרעב – 10 סיבות לכך שאנחנו אוכלים כשאנחנו לא רעבים

לגוף שלנו יש מנגנון בקרה לכמות האנרגיה לה אנחנו זקוקים, זהו מנגנון הרעב והשובע. כשהגוף חושב שהוא זקוק ליותר אנרגיה אנחנו מרגישים רעבים. כשהגוף חושב שאנחנו לא זקוקים לאנרגיה אנחנו מרגישים שבעים.

הבעיה מתחילה כשהמנגנון הזה משתבש.

למזלנו אנחנו חיים בתקופה בה יש לרובנו תמיד עודף של מזון מסביב. אנחנו לא היינו סובלים מעודף משקל אם היינו מצליחים לאכול בדיוק את הכמות שהגוף שלנו דורש.

קיימות כמה סיבות לאכילת יתר. חלקן משבשות את מנגנון הרעב והשובע. כלומר אנחנו מרגישים רעבים למרות שלגוף שלנו יש הרבה יותר מזון ממה שהוא צריך. אבל חלק אחר מהסיבות לאכילת יתר הן אלו שגורמות לנו לאכול גם כשאנחנו לא רעבים, ועליהן נדבר כאן.

ננסה לסקור את הסיבות שגורמות לנו לאכול גם כשאנחנו לא רעבים וגם קצת פתרונות. נקרא לזה משחקי הרעב:

  1. שעמום – אוכל זה כיף ומעניין. לכן כשמשעמם לנו ואנחנו מחפשים תעסוקה, אנחנו הולכים למקרר. אנחנו מוצאים באוכל הפוגה זמנית מהשעמום. אפשר למצוא תחומי עניין נוספים שאינם קשורים לאוכל.
  2. הרגל – אנחנו רגילים לאכול בשעה מסוימת או רגילים לאכול מאכל כלשהו מידי יום, אז אנחנו אוכלים, למרות שאנחנו לא רעבים. זה קורה לנו הרבה עם קינוחים או נשנושים למיניהם שאנחנו רגילים לאכול בשעה קבועה בכל יום. כשאנחנו חשבים שהגיע זמן הארוחה אנחנו מתיישבים לאכול מתוך הרגל ולא מתוך רעב. אפשר להטיל ספק בצורך שלנו לאכול כשמגיע זמן הארוחה. במקום הגיע זמן הארוחה, הגיע הזמן לשאול את עצמנו אם אנחנו רעבים.
  3. חבלים – כשהיינו קטנים לימדו אותנו שחבל לזרוק. יש המון ילדים רעבים בעולם שאין להם בכלל מה לאכול. מאז קשה לנו לזרוק אוכל ואנחנו אוכלים אותו במקום לזרוק. התרגלנו לאכול בגלל שחבל – לאכול חבלים. אנחנו הופכים להיות פח הזבל של עצמנו. אבל לפעמים מותר לזרוק! אפשר לקחת מראש פחות אוכל. אפשר לשמור במקרר או במקפיא את מה שנשאר ולהוציא שוב כשרעבים.
  4. רגשות – כשאנחנו שמחים או כשאנחנו עצובים אנחנו נוטים לאכול. בכל חגיגה או אירוע משמח יש כיבוד. יום הולדת, ארוחת ערב לכבוד החג, חתונה, וכל מיני שמחות אחרות תמיד מלוות בכיבוד. כנ”ל לגבי זמנים בהם אנחנו עצובים או מרגישים רע. אנחנו נוטים להפיג רגשות רעים ע”י אוכל. תחושת הסיפוק שמלווה ארוחה טובה עוזרת לנו לשכוח רגשות ותחושות שליליות.
  5. מתח – חלק גדול מאתנו נוהג לגשת לאכול בזמן של מתח. אוכל, תחושת מלאות ושובע משחררים במוח חומרים שגורמים לסיפוק. החומרים האלה מביאם להקלה במתח. זו אחת הסיבות שאנחנו עולים במשקל בזמן תקופות לחוצות. תנועה ופעילות גופנית גם הן מצליחות מצוין לשחרר מתחים.
  6. טעים – כשיש מולנו משהו טעים שאנחנו אוהבים אנחנו לרוב נאכל אותו למרות שאנחנו לא רעבים. אני מאד אוהב גלידה וכשיש מולי גלידה קשה לי להתאפק. לכן אני לא קונה גלידה הביתה אלא אוכל בחוץ בלבד. ככל שנצליח להרחיק את הפיתויים נצמצם את הצורך להתמודד ולהתאפק.
  7. ריח – כשאנחנו מריחים משהו טעים אנחנו מתפתים לאכול אותו למרות שאנחנו לא רעבים. כמה פעמים עברתם במרכז קניות והריח של המאפים מהקונדיטוריה הקרובה שיגע אתכם? אחד מאמצעי המכירה המוצלחים יותר בעסקי המזון הוא שימוש בריח. קונדיטוריות, מאפיות מסעדות ובתי קפה משתדלים כולם להכין מאכלים שמפיצים ריח טוב כדי למשוך אותנו לאכול גם כשאנחנו לא רעבים.
  8. בילוי חברתי – קבענו להיפגש עם חברים במסעדה ואנחנו לא רעבים. כשאנחנו מבלים במסעדה אנחנו באים ליהנות. לרוב במסעדה מגישים אוכל מיוחד שאנחנו אוהבים ולכן באנו. נפגשנו עם חברים במסעדה אז בטוח נאכל את המאכל האהוב עלינו למרות שאנחנו בכלל לא רעבים.
  9. התחשבות – אנחנו אוכלים כי לא נעים. כשמישהו מציע לנו לאכול משהו שהוא הכין או טרח להביא במיוחד. אנחנו לא רוצים להעליב אז אנחנו אוכלים כי לא נעים לנו. הוא עבד קשה, טרח, קנה, הכין אז בתור חברים אנחנו לא רוצים לסרב. אפשר לבקש סליחה ולהסביר שאנחנו מאד מתאמצים לרדת במשקל. רוב החברים יבינו אותנו.
  10. בסוף יום העבודה – כשאנחנו מגיעים הביתה בסופו של יום עבודה לרוב אנחנו אוכלים משהו קטן. זה סוג של טקס שעוזר לנו להבדיל בין זמן העבודה לזמן המנוחה. אנחנו אוכלים רק כדי להרגיש שהגענו הביתה, למקום מבטחים, והגיע הזמן שלנו להירגע ולנוח. כדאי לשאול את עצמנו אם אנחנו באמת רעבים ואולי להתרגל לאכול צלחת ירקות כשמגיעים הביתה.

יש עוד סיבות שונות לאכול גם כשאנחנו לא רעבים. לכל אחד סיבות משלו לאכול למרות שהוא לא רעב. ככל שנהיה מודעים לסיבות שלנו לאכילה כך נצליח למצוא דרכים להתמודד עם הדחף ולרדת במשקל יותר בקלות.

תארו לכם שהיינו אוכלים רק כשאנחנו רעבים. הכל היה יותר פשוט. היינו יורדים במשקל ומצליחים להתמיד באורח חיים בריא יותר.

בהצלחה