הקשר בין דימוי עצמי לירידה במשקל

הדימוי העצמי שלי הוא הדרך שבה אני רואה את עצמי. ההגדרה בויקיפדיה אומרת “דימוי עצמי הוא מושג רב ממדי המכיל בתוכו את התכונות והדימויים שהאדם מייחס לעצמו“. הדימוי העצמי שלנו קיים בהרבה תחומים של החיים למשל יכולות למיניהן (שכלית, גופנית, חברתית), הופעה אישית, חברה, הישגיות, משפחה, קריירה ועוד. זה בעצם הסיכום של מה שאני חושב על עצמי, על הגוף שלי, התכונות שלי, היכולות הכישורים וכו’.
הדימוי העצמי הרלוונטי לנו, כמי שרוצים לרדת במשקל ולחיות בריא, הוא בעיקר אספקטים שונים של דימוי הגוף וגם אספקטים של יכולת אישית.

הדימוי העצמי שלנו מתחיל להתעצב בגיל מאד קטן, ברגע שאנחנו תופסים את עצמנו כנפרדים מהסביבה. הוא ממשיך להשתנות בכל שנות חיינו. על הדימוי שלנו משפיעים הרבה גורמים כמו החוויות שלנו, הישגים, ביצועים, אינטראקציות והדרך בה שאנחנו מפרשים את כל אלה. במילים אחרות הדרך שבה אנחנו רואים את עצמנו  מתחילה בינקות וממשיכה להשתנות כל החיים.

הדימוי העצמי שלנו בחלקו מודע, כשאנחנו יודעים להצביע על התכונות שלנו, אבל בחלקו הדימוי הוא לא מודע. הדימוי הלא מודע שלנו משפיע לעיתים קרובות על ההחלטות שאנחנו מקבלים או על מה שאנחנו בוחרים לעשות. אם הדימוי העצמי שלי הוא של ספורטאי אני אשמח לעשות פעילות גופנית. אם הדימוי העצמי שלי הוא של אדם כבד ועייף אני תמיד אעדיף לחזור לכורסא. הדימוי הזה לא תמיד עובר לנו במחשבה המודעת אבל הוא תמיד ממשיך להשפיע עלינו במשך היום.

כשאנחנו רוצים לרדת במשקל הדימוי העצמי שלנו משחק תפקיד חשוב מאד:

  1. דימוי שלי כאדם ששומר על הבריאות – אני רואה את עצמי כמי שמצליח לשמור על הבריאות, לאכול נכון, לעשות פעילות גופנית, לישון טוב, להימנע ממתחים מיותרים. ככל שהדימוי העצמי שלי יותר בריא ככה אני אהיה מוכן לשמור יותר על התנהגות בריאה.
  2. דימוי שלי כאדם שמן – ככל שאני מדמה את עצמי כאדם שמן אני נוטה לותר לעצמי על מגבלות האכילה הבריאה. אני רואה את עצמי כמישהו שיש לו נטייה לעודף משקל ולכן אני חושב שאין טעם להתאמץ.
  3. דימוי עצמי של אדם שעושה פעילות גופנית – אם אני מאמין שאני אדם שטוב בספורט ואוהב פעילות גופנית אני ארצה להיות פעיל. אם מגיל קטן המורה לספורט היה צועק עלי ותמיד הייתי מגיע אחרון, התפתח לי עם השנים דימוי עצמי של אדם חלש. כשאדם חלש חושב על פעילות גופנית הוא מיד מרגיש רע ומחפש קיצורי דרך.
  4. דימוי עצמי של אדם שמצליח להגשים מטרות – אם אני רואה את עצמי כאדם שמצליח להשיג את מה שהוא רוצה אז תהיה לי נטייה להתחיל בשינוי אורח החיים, להציב לעצמי מטרות ולצאת לדרך. אם אני רואה בעצמי מישהו שמתקשה בחיים יהיה לי יותר קשה להחליט לצאת לדרך ולהתמיד.

יש עוד אלמנטים של דימוי עצמי שגם הם רלוונטיים לכל אחד שרוצה לרדת במשקל ולחיות בריא.

רוב האלמנטים השונים של הדימוי העצמי אינם מודעים. אנחנו לא שמים לב למידה בה הם משפיעים על חיינו. כדי להצליח לרדת במשקל בלי להילחם כל הזמן נרצה להתמודד עם הדימוי העצמי שלנו ולשפר אותו. מכיוון שחלק גדול מהדימוי העצמי שלנו הוא לא מודע, קשה לנו לשפר אותו ואנחנו צריכים להשתמש בטכניקות ייחודיות. ככל שנצליח לשפר את הדימוי העצמי שלנו בהקשר לירידה במשקל ככה יושפעו מכך גם תחומי חיים אחרים. למשל אם אשפר את הדימוי העצמי שלי כאדם שמגשים מטרות של ירידה במשקל נוכל לנצל את השיפור הזה גם למטרות קריירה, זוגיות וכדומה.

את השיפור של הדימי העצמי המודע והתת מודע אנחנו עושים במסגרת תוכניות הירידה במשקל שלנו.

למעשה כל ירידה במשקל מוצלחת כוללת גם שינוי בדימוי העצמי. אם אנחנו לא מצליחים לשנות את הדימוי העצמי סביר להניח שנחזור למשקל ההתחלתי. אחת מבעיות הבריאות הגדולות ביותר היום היא מגיפת ההשמנה העולמית. הפיתרון הקיים היום הוא דיאטה. אבל מחקרים רבים בכל העולם מראים שירידה במשקל בעקבות דיאטה לא מחזיקה מעמד. גם אם מצליחים לרדת במשקל בדיאטה אז לאט לאט מחזירים את הכל בחזרה. אחת הסיבות היא שגם כאשר אנחנו יורדים במשקל אנחנו נשארים עם דימוי עצמי של עודף משקל וחוזרים לאכול כמו קודם.

יש טענה מאד מעניינת שלא ידוע לי עד כמה היא מבוססת. הטענה אומרת שלדימוי העצמי שלנו יש מנגנון ויסות. אנחנו רואים את עצמנו בצורה מסויימת ומתקנים את עצמנו בכל פעם שאנחנו חורגים. אם אנחנו בעלי דימוי עצמי של בישנים ויקרה לנו שנתנהג בפתיחות מיד אנחנו נתקן ונחזור להתנהגות מהוססת. אם יש לנו דימוי עצמי של מצליחנים ואנחנו ניכשל במשהו אז נתעלם מהכישלון ונחשיב אותו לזמני עד להצלחה הבאה. באותה מידה אם אנחנו בעלי דימוי עצמי של שמנים ונרד במשקל אז לאט לאט נחזיר את המשקל עד שיתאים לדימוי העצמי שלנו. מסקנה אנחנו רוצים לשנות את הדימוי העצמי שלנו יחד עם הירידה במשקל. צריך לשנות את אופן החשיבה שלנו כדי להצליח לרדת במשקל ולשמור על אורח חיים בריא לתמיד.

כמו שאמרנו בהתחלה הדימוי העצמי שלנו מתעצב עם הזמן בהתאם לחוויות שלנו בחיים. דברים שקורים לנו בחיים משנים ומעצבים את הדימוי העצמי שלנו. אנחנו לומדים על עצמנו בהתאם למה שאנחנו עושים בחיים ומשנים את הדימוי העצמי שלנו בהתאם.

כנראה שהבעיה שלנו היא שהדימוי העצמי שלנו מתעצב על ידי המציאות ולא ההיפך.

אבל זה לא צריך להיות ככה. למה הדימוי העצמי שלי צריך להשתנות בעקבות מה שקורה לי ולא ההיפך. אצל חלק מהאנשים לפחות בחלק מהזמן זה בדיוק ההיפך. הם משנים את התפיסה שלהם לארועים בחיים בהתאם לדימוי העצמי שלהם. הם מתעלמים ממה שקורה ולא מתאים לדימוי שלהם ומתמקדים דווקא במה שכן מתאים. אם אני מחזיק מעצמי טוב בספורט, יש לי דימוי עצמי ספורטיבי, אז אני ארצה לצאת ולעשות פעילות גופנית. אם יש לי דימוי עצמי של אדם בריא יהיה לי קל מאד לסרב לפרוסת עוגה עם קצפת. אם יש לי דימוי של אדם עם משקל נמוך אני אשמור עליו. בכל פעם שאני אבחין בעליה במשקל מיד אני אחזור למשטר אכילה בריא.

ככה בעצם אנחנו יכולים לעצב את המציאות שלנו על ידי הדימוי העצמי.

אז אני רוצה לקחת את הטענה, שלדימוי העצמי יש מנגנון ויסות, צעד אחד קדימה. אני מציע להתחיל לעבוד על הדימוי העצמי שלי עוד לפני שאני מנסה לרדת במשקל:

מי אני?

מה אני אוכל ומתי?

איך אני נראה בדרך כלל?

כמה פעילות גופנית אני עושה?

ועוד כל מיני אלמנטים של אורח חיים בריא.

נחליט מראש מה אנחנו רוצים להיות ואיך אנחנו רוצים לדמות את עצמנו. נשנה את הדימוי העצמי שלנו במודע וגם בתת מודע וככה נצא לדרך. מנגנון הויסות שלנו יתקן את מה שלא מתאים רק הפעם בכיוון ההפוך. יהיה לנו דימוי עצמי של אדם בריא ששומר על המשקל ובעצם לא נצליח להמשיך לחיות עם עודף המשקל.
איך הרעיון הזה?
אני מודיע לכל מי שמטיל ספק שזה עובד בשטח בגדול. זה לא כל כך קל לבצע. שינוי מהותי של הדימוי העצמי דורש זמן והשקעה. אבל ברגע שהדימוי העצמי משתנה גם הגוף שלנו עוקב אחריו ומתקן את הטעויות. כשהדימוי העצמי שלי ישתנה לאדם ששומר על הבריאות כל הגוף שלי יעקוב אחריו, אני ארד במשקל, הסכרת שלי תתאזן, לחץ הדם ירד וכל הגוף שלי יחזור להיות בריא.

את השינוי הזה אנחנו נעזור לכם לעשות בתוכניות הירידה במשקל שלנו.