איך מתחילים לרדת במשקל?

כבר קרה לך פעם שרצית להציב מטרה לירידה במשקל ומיד התחלת להרגיש לא נח? רצית להתחיל דיאטה ומיד התחלת להתעצבן?

מיד מתחילים לחשוב איך נעשה את זה, איך לא נצליח לעשות את זה, איך לא הצלחנו בעבר, זה יקח לנו יותר מידי זמן ועוד ועוד. הדימיון מתחיל לעבוד שעות נוספות ואנחנו רואים איך אנחנו נהיה רעבים, נסבול וניכשל. הכישלונות הקודמים שלנו חוזרים להדהד ואנחנו פורשים עוד לפני שהתחלנו.

חלק גדול מאיתנו לא מתחיל לעשות שום דבר בגלל כל הרגשות והמחשבות השליליים. כשעולה ההרהור על ירידה במשקל מיד עולות התחושות השליליות ואנחנו דוחים את הפעולה.

אני יודע כי גם אני הייתי שם.

זה קורה בכל פעם שרוצים להציב מטרה מאתגרת, בכל תחום, לא רק בירידה במשקל. המחשבות השליליות מציפות אותך עד סף טביעה. חשש, ספק, חוסר ביטחון או פחד. אבל בעצם אם זה  לא קורה סימן שהמטרה לא מספיק מאתגרת. המחשבות והתחושות השליליות הן סימן שאנחנו בדרך הנכונה. צריך רק להקפיד שלא להפסיק עוד לפני שהתחלנו.

אי אפשר לחיות עם התחושות השליליות לטווח ארוך ולכן הדבר הראשון שמשתנה אצל כל מי שמצליח לרדת במשקל הוא אופן החשיבה על הנושא. זו נקודת המפתח. על זה אנחנו עובדים בתוכנית שלנו ב – fitango.co.il, דרך החשיבה. המחשבות, האמונות וההרגלים שלנו (לכל אלה נקרא בקיצור המחשבות) הם שגורמים לתחושות השליליות הללו. אנחנו נדבר על הנושא עוד הרבה בעתיד.

אז איך מתחילים?

מתחילים בלשנות את המחשבות!

ראשית מגייסים את המשקיף שבתוכנו.

מערכת החשיבה שאני קורא לה המשקיף מקורה באבחנה בין שתי מערכות חשיבה של פרופ’ דניאל כהנמן זוכה פרס נובל. המשקיף הוא שמה של מערכת חשיבה 2, הביקורתית, שפועלת אצלנו ברקע. ניתן לחלק את החשיבה שלנו לשתי מערכות: לאחת אנחנו קוראים מערכת 1 והיא אוטומטית, מהירה ומיידית, אחראית על כל ההתנהגויות שלנו בשיגרה. לשנייה אנחנו קוראים מערכת 2 והיא השקולה, הביקורתית, החושבת והמעצבת. האבחנה הזו מפורטת במאמר שלי שתי מערכות חשיבה, שנכתב בדיוק כדי להבהיר את הנושא הזה. משתמשים במשקיף  תוך הבנה ואהבה ולא מתוך ביקורתיות. המשקיף בודק מהן התחושות השליליות שמתלוות לרעיון “מתחילים לרדת במשקל”.

הרעיון הוא פשוט אבל הביצוע הוא מורכב. אנחנו בעצם משקיפים על עצמנו. יש מספר טכניקות ותרגילים שמיועדים להשקיף אבל הפשוט מבין כולם הוא… דף ועט.

  1. לוקחים דף ועט ורושמים את כל מה שעולה על דעתנו בהקשר לרעיון “מתחילים לרדת במשקל”.
  2. רושמים תחושות, רגשות, מחשבות ואמונות. לא מוותרים על הרישום.
  3. לא חושבים מה לכתוב אלא פשוט כותבים הכל.
  4. הכתיבה החופשית והקריאה המאוחרת יותר מאפשרות לנו להיכנס לעמדת המשקיף. אנו בוחנים את מה שכתבנו ולרוב מגלים מחשבות שמפריעות לנו להתקדם.
  5. בוחנים את המחשבות הללו ומשנים או זונחים אותן במידת האפשר.
  6. חוזרים על התהליך הזה כל כמה ימים ולבסוף מגלים שפשוט יותר להתחיל.

כאשר התהליך מבוצע ביסודיות הוא יכול להיות מאד משמעותי ולהוביל לשינוי בכל הגישה לירידה במשקל. במקביל הוא יוצר מודעות עצמית גבוהה יותר וחיבור לעצמי. זה אינו פתרון מהיר אבל זה בהחלט הדרך היחידה לפתרון קבוע. כל מי שהצליח לרדת במשקל לטווח ארוך עבר בעצמו תהליך השקפה כלשהו של שינוי המחשבות תוך מודעות עצמית.

תהליך ההשקפה הרבה יותר אפקטיבי כשהוא נעשה בעזרת מאמן מיומן שמתבונן מהצד ורואה מהר יותר את המחשבות השליליות ואת הדרך הנכונה לשנות אותן.

כל מי שמעוניין לקבל עזרה מוזמן ליצור קשר ולהצטרף לאחת התוכניות שלנו.

אני רוצה לתת כאן דוגמאות. אחת המחשבות השכיחות ביותר בתחילת הדרך היא: “לא להתאכזב כשאני לא אצליח לעשות את זה”. המחשבה הזו מגיעה אחרי ניסיונות קודמים לרדת במשקל. המחשבה הזו לא נמצאת במודעות שלנו אלא מלווה ברקע את כל מה שנעשה במטרה לרדת במשקל. כשאני כל הזמן נזהר מהמצב בו אני לא אצליח אין ספק שהפעולות שלי יעשו ללא חשק, הרי אני לא אצליח. לכן כבר מתחילת הדרך אני לא רוצה להתחיל.

עוד דוגמא היא דורית (שם בדוי) שניסתה שנים לרדת במשקל, ללא הצלחה לטווח ארוך. היא התקשתה להתחיל בתהליך שוב. דורית רשמה על דף את המחשבות שעולות לה כשהיא רוצה להתחיל דיאטה. שמנו לב ביחד שאחד המרכיבים המרכזיים בכל המחשבות שלה הוא הרעיון שהגוף שלה נועד להיות שמן. אם חלק גדול מבני משפחתה שמנים אז גם היא זכתה בגנים האלה. נגד גנים אין מה לעשות. אבל בפועל זה לא היה בגלל הגנים. כל בני משפחתה ניהלו אורח חיים לא בריא וזה מה שהיה משותף לכולם. כשהיא הבינה את זה היא הצליחה להתחיל בתהליך ואפילו לסחוף גם את אחותה.

את המחשבות לא תמיד קל להחליף או לשנות, אבל זה אפשרי. עושים זאת צעד אחר צעד. מחשבות שליליות עולות גם באמצע הדרך ומשבשות לנו את המוטיבציה להמשיך. מתמודדים איתן באותה צורה. התמודדות זאת מעצבת לנו את האני העתידי, זה שחי באופן בריא בלי מאמץ ובלי תחושת החמצה.

יש כאלה שיכולים לעשות תהליך כזה לבד, אבל זה לוקח הרבה יותר זמן ומאמץ. כל מי שמעוניין לקבל עזרה במעבר תהליך שכזה מוזמן ליצור קשר ולהצטרף לאחת התוכניות שלנו.