תינגודת אינסולין ועודף משקל

 

תינגודת אינסולין (Insulin resistance) – הוא מצב פיזיולוגי בו תאי הגוף לא מגיבים להורמון אינסולין.

ההורמון אינסולין מופרש מהלבלב כשרמת הסוכר בדם עולה. הגוף לא מתפקד כראוי כשרמת הסוכר בדם גבוהה מידי. רמה גבוהה של סוכר בדם משבשת תהליכים רבים בגוף, מזיקה לאיברים חיוניים ועשויה להסתיים באובדן הכרה ובמקרים קיצוניים אף במוות. הגוף מווסת את רמת הסוכר בדם ע”י הפרשת אינסולין. האינסולין מאפשר מעבר של הסוכר ממחזור הדם לתאי הגוף. הסוכר עוזב את הדם ועובר לתאים. בתוך תאי הגוף, הסוכר משמש לייצור אנרגיה. בקיצור – האינסולין מוריד את רמת הסוכר בדם.

לפעמים תאי הגוף מפסיקים להגיב להורמון אינסולין ואז הסוכר נשאר במחזור הדם. מצב זה נקרא תינגודת אינסולין. לפי המכון הלאומי לסוכרת בארה”ב לא ידוע במדויק מה גורם לתינגודת אינסולין אבל נמצא קשר הדוק לעודף משקל, חוסר פעילות גופנית, גיל, לחץ דם גבוה, בעיות לב ועוד.

התוצאה של תינגודת אינסולין מתמשכת, היא מצב טרום סוכרתי בו רמת הסוכר בדם גבוהה לאורך זמן.

 

סימנים וסימפטומים של תינגודת אינסולין

התופעה עשויה להתפתח ללא סממנים חיצוניים ברורים. כשהתופעה מחמירה ובגוף מתפתח מצב תרום סוכרת אפשר למצוא את הסימפטומים הבאים:

  • עודף משקל והשמנה תוך ביטנית
  • רמה גבוהה של טריגליצרידים בדם
  • צמא
  • תדירות גבוהה של השתנה
  • כתמים כהים בולטים על העור
  • לחץ דם גבוה

אין בדיקה ייחודית לתינגודת אינסולין אלא הבדיקות המקובלות לאבחון סכרת ומדדי דם נוספים.

גורמי סיכון לתינגודת אינסולין כוללים עודף משקל, חוסר בפעילות גופנית, לחץ דם גבוה ועישון.

 

תינגודת אינסולין ועודף משקל

התזונה המערבית המודרנית מכילה אחוז גבוה של פחמימות פשוטות. כל המאכלים בעלי תכולה גבוהה של סוכר או קמח לבן נכללים בקבוצת הפחמימות הפשוטות. פחמימות פשוטות מתפרקות מהר מאד בגוף לסוכר וכתוצאה רמת הסוכר בדם עולה.

ומה קורה כשרמת הסוכר בדם עולה?

נכון – הגוף מפריש אינסולין.

בגלל שהתזונה שלנו עשירה בסוכרים ופחמימות פשוטות הגוף מפריש כל הזמן אינסולין. אינסולין נמצא בדם כל יום, כמעט כל היום, במשך שנים. בשלב מסוים התאים בגוף שאמורים להיות רגישים לאינסולין מפסיקים להגיב. האינסולין שאמור לפתוח את התאים לכניסת הסוכר הופך עם הזמן לא יעיל ובעצם מתפתחת תנגודת אינסולין. עם הזמן יותר ויותר סוכר נשאר בדם ועודפי הסוכר בדם הופכים לשומנים.

יתרה מזאת, אחת הפעולות של הורמון האינסולין בגוף היא הפסקה של שריפת השומנים. הגוף רוצה שהאנרגיה תתקבל מהסוכרים שנמצאים בעודף. כל עוד יש אינסולין בדם הגוף לא ישרוף שומן.

שימו לב, זה החלק המשמעותי הקשור לירידה במשקל – תינגודת אינסולין גורמת לעודף משקל בכך שהיא הופכת את הסוכר לשומן ובאותו זמן גם מונעת שריפת השומנים הקיימים.

התופעה מתפתחת לאט במשך שנים ועוד לפני שתגרום לרמות גבוהות של סוכר בדם, היא גורמת לעודף משקל. זו הסיבה המרכזית להצלחתן של הדיאטות הדלות בפחמימות למיניהן.

 

איך להימנע ולרפא תינגודת אינסולין

קיימות מספר דרכים לרפא תינגודת אינסולין. ככל שנצליח לאמץ יותר מהן כך נתמודד טוב יותר עם התופעה. כל אחת מהדרכים נועדה למנוע  עליה של רמת הסוכר בדם ולהפחית את הפרשת האינסולין.

  • העלאת רמת הפעילות הגופנית – בזמן הפעילות הגופנית הגוף משתמש בסוכר לצרכי אנרגיה. רמת הסוכר בדם יורדת ולכן הגוף מפריש פחות אינסולין.
  • ירידה בצריכת הקלוריות היומית – כשהגוף מקבל פחות קלוריות הוא מנצל מהר יותר את הסוכר הנצרך ולכן פחות זקוק לאינסולין.
  • עליה בצריכת המים היומית – צריכת מים גבוהה מורידה את רמת הסוכר בדם.
  • עליה בצריכת סיבים תזונתיים – ככל שיש סיבים תזונתיים בארוחה הסוכרים והפחמימות נספגים לאט יותר למחזור הדם. רמת הסוכר נשארת מאוזנת והגוף זקוק לפחות אינסולין.
  • הפחתת כמות הפחמימות מסך התזונה היומית – פחמימות מתעכלות והופכות לסוכר במערכת הדם. ככל שנצרוך פחות פחמימות רמת הסוכר בדם תישאר נמוכה ולכן הגוף יפריש פחות אינסולין.
  • אכילה של מזון בעל אינדקס גליקמי נמוך – מזון בעל אינדקס גליקמי נמוך מתפרק לאט יותר לסוכר בדם. ככל שרמת הסוכר בדם נמוכה הגוף יפריש פחות אינסולין.
  • ניהול מתחים – המתח גורם לנו לרצות לאכול יותר מאכלים מתוקים או עשירים בפחמימות פשוטות. אכילה כזו גורמת לעליה ברמת הסוכר בדם ולהפרשת אינסולין.

 

 לסיכום

תינגודת אינסולין קשורה בצריכת יתר של פחמימות פשוטות ומתפתחת לאט עם השנים. בשלבים הראשונים היא גורמת לעודף משקל בלבד. אנו יכולים למנוע את התופעה על ידי שינויים פשוטים באורח החיים.